Guide

Recevez votre guide gratuit « la crise en 30 questions »

28 juillet 2020
guide corona FR

À ce jour, notre compteur affiche plus de 20 000 questions relatives à la crise du coronavirus. Nous avons rassemblé dans ce guide les 30 questions les plus fréquemment posées, ainsi que leur réponse, en matière de santé, de voyages et d’argent. Pour le recevoir, téléphonez-nous au 0800 29 510.

En cette période de quarantaine, il a régné un silence de mort dans nos bâtiments. Ce qui n’a pas empêché nos experts et avocats de travailler d’arrache-pied. Plus encore que d’habitude, ils ont répondu présents pour le consommateur. Ce n’est pas 1000 fois mais bien 1 400 fois par jour que, depuis leur salon, leur cuisine ou leur terrasse, ils ont pu répondre aux questions de nos membres

Plus de 20 000 questions relatives au corona ont été traitées. Nos experts ont dissipé les doutes concernant des tickets d’avion non remboursés, des applications vidéo problématiques, des remboursements d’emprunts hypothécaires ou d’abonnements aux transports publics. Ils ont également prodigué les conseils nécessaires en matière de gel désinfectant et de masques de protection, mais aussi épaulé les membres pour le remplissage de leur déclaration fiscale.

Les questions les plus fréquemment posées sur l’argent, les loisirs et la santé

Nous avons repris dans un guide les conseils les plus importants de nos experts et avocats à nos membres. Profitez-en. Téléphonez-nous sans attendre pour recevoir votre exemplaire gratuit.

Téléphonez-nous au 0800 29 510

Téléchargez gratuitement notre guide

 
ACCÈS EXCLUSIF

Devenez supporter pour consulter le guide!


JE DEVIENS SUPPORTER
User name

Participer à la conversation

Participez en postant un commentaire ou une question

190 Commentaires

trier par :

Connectez-vous pour accéder à ce contenu.

10-09-2020


Beste An,

In het besef dat de consument door de wet Muylle tot voor de periode van 19 juni 2020 geen enkel verweer of recht heeft op de terugbetaling van "niet genoten" reizen, in tegenstelling met de Europese wetgeving (m.a.w. diefstal), zijn wij tot inzicht gekomen dat we enkel kunnen denken om de terugbetaling te bekomen na één jaar. Ik neem aan dat testaankoop tegen die tijd een modelbrief gaat opstellen die ik als lid van testaankoop kan gebruiken waardoor ik mijn recht op terugbetaling kan vragen, ook de terugbetaling van de reisverzekering die daar aan vast hangt en die dus ook niet dienstig is geweest. Als gewone klant is het misschien moeilijk om de details van zo'n brief te verwoorden en dat men daar dus weer moeilijk mee gaat doen. Ik neem aan dat in die brief niet "moet" vermeld worden waarom de klant de voucher niet gaat gebruiken. Vele reizigers zullen niet graag meer met dezelfde reisorganisator in zee gaan en dus zelf voor organisator gaan spelen.

Connectez-vous pour accéder à ce contenu.

23-09-2020
, a répondu:

Hallo Mia, wij zullen steeds de consumentenbelangen voorop stellen en blijven verdedigen, onze abonnees kunnen uiteraard op ons rekenen ingeval van nood, maar ook om bepaalde zaken aan te kaarten of info in te winnen. Twijfel dus vooral niet om op ons beroep te doen ! Voor reisperikelen kan je gerust het gratis nummer 080029510 bellen (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u45), onze advocaten helpen je graag verder. Mvg, ^An

Connectez-vous pour accéder à ce contenu.

10-09-2020

Alles goed en wel maar over verplaatsen met de auto, in eigen bubbel of niet, niets te vinden. Reizen doe je ook met de auto!
Vriendelijke groeten
Cl. De Groote

Connectez-vous pour accéder à ce contenu.

02-09-2020

hallo ik ben lid geworden allang en voor tablet te krigen ik heb tot nu niks gekregen grt ahssini mohamed

Connectez-vous pour accéder à ce contenu.

04-09-2020
, a répondu:

Dag Mohamed, het spijt me dat je je welkomstgeschenk nog niet ontvangen hebt ! Dat is uiteraard niet de bedoeling en je kan dit gerust melden aan mijn collega's van de abonnementendienst. Zij kunnen dit voor jou nakijken en het nodige doen. Je kan hen bereiken via het rechtstreekse nummer 02 542 32 00 (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u). Mvg, ^An

Connectez-vous pour accéder à ce contenu.

26-08-2020

Wat mij betreft een domme beslissing om mondmaskers overal verplicht te maken. Voor de verplichting reed ik overal met de fiets naartoe, de bakker, de winkel enz.. Ik ging tevoet met de hond naar het bos, amper 500 meter van thuis. Nu gebruik ik voor alles de auto en in het bos kom ik toch niemand tegen. Goed voor het milieu dus.
Ik begrijp de verplichting op drukke plaatsen, maar het gaat te ver.

Connectez-vous pour accéder à ce contenu.

07-08-2020

crissisgids reeds ee week besteld maar niet ontvangen

Connectez-vous pour accéder à ce contenu.

04-09-2020
, a répondu:

Beste Marc, onze excuses dat je je gids nog niet ontvangen hebt. Het zou kunnen dat er inderdaad wat vertraging zit in het leveren van de gids maar dat kan ik jammer genoeg zelf niet checken. Je kan hiervoor best even onze abonnementendienst contacteren op het rechtstreekse nummer 02 542 32 00 (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u). Mvg, ^An

Connectez-vous pour accéder à ce contenu.

03-08-2020

Ik vraag mij af of het verplichten van een mondmasker wel 100% wettelijk afdwingbaar is overal zoals nu in heel de provincie Antwerpen. Indien je veilig afstand kan houden is het dragen ervan niet nodig volgens de experts. Enkel op drukke plaatsen zoals in winkelstraten en binnen heeft het wel nut. Ik moet nu wandelen met de hond of fietsen met een mondmasker op terwijl dit geen bewezen nut heeft. Wij hebben tot hiertoe altijd te richtlijnen gevolgd, we hebben zelfs altijd maar een bubbel van 4 personen gehad maar die mondmasker plicht is er over. Een tijd geleden was er geen speld tussen het hoofddoek verbod te krijgen en nu kan men mensen verplichten een mondmasker te dragen. Is dat niet in strijd met 1 of andere grondwet of een persoonlijke vrijheid ?

Connectez-vous pour accéder à ce contenu.

26-08-2020
, a répondu:

niet alleen de verplichting om het mondmasker te dragen, heel in het begin van de crisis was het zelfs niet opportuun om er een te dragen, je werd bijna afgeschoten indien je nog maar sprak van een mondmasker, het beschermde toch niet het was zelfs niet gezond.
We weten allemaal waarom dat toen niet nodig was, heel China droeg ze maar hier in België was het niet nodig.

Connectez-vous pour accéder à ce contenu.

31-07-2020

Wij hadden een app gehuurd van een Vlaamse eigenaar voor de maanden april en mei 2020 in Tenerife en betaalden hiervoor 3.100 euro.
Wegens corona konden en mochten wij niet vertrekken.
Via testaankoop gevraagd naar bemiddeling en of compensatie, geen resultaat.
Eigenaar liet via advocaat weten dat eigenaar niets hoeft terug te betalen (wettelijk) overmacht omdat app ter beschikkiing stond.

Connectez-vous pour accéder à ce contenu.

29-07-2020

Geachte,
Wij zouden op 6september vertrekken met 20 fietsers naar Frankrijk voor 1 week. Met verschillende auto.s 4 pers per auto.
Wij hebben daar een vakantiewoning gehuurd, en wij verzorgen onze maaltijden zelf.Wij doen ginder fietstochten van een 120 km per dag.Zou dit verlof mogen doorga,aan ? Vr Gr Jef

Connectez-vous pour accéder à ce contenu.

28-07-2020

Een vaccin ontwikkelen, testen en op de markt brengen duurt een 10-tal jaren. Nu probeert men ons te doen geloven dat het mogelijk is om tegen de helft van 2021 een vaccin tegen het coronavirus op de markt te brengen dat veilig én werkzaam is. Begrijpe wie kan.
Is Test Aankoop van plan om dat vaccin grondig te onderzoeken?

Connectez-vous pour accéder à ce contenu.

28-07-2020

Een vaccin ontwikkelen, testen en op de markt brengen duurt een 10-tal jaren. Nu probeert men ons te doen geloven dat het mogelijk is om tegen de helft van 2021 een vaccin tegen het coronavirus op de markt te brengen dat veilig én werkzaam is. Begrijpe wie kan.
Is Test Aankoop van plan om dat vaccin grondig te onderzoeken?

Connectez-vous pour accéder à ce contenu.

28-07-2020

Mag ik bij familie in Nederland deelnemen aan bbq met 9 personen.
Net over de grens in Zeeland (Hulst)

Connectez-vous pour accéder à ce contenu.

28-07-2020

Ik heb al tot vervelens toe de vraag gesteld waarop nog niemand mij heeft geantwoord, misschien weten jullie het antwoord? Volgens het RIVM (Nederlands ministerie van volksgezondheid) waren er in de winter van 2014 op 2015 op 21 weken tijd ruim 65.000 doden als gevolg van het toenmalige griepvirus (influenza) in Nederland alleen! Nooit niks van gehoord! Nu een fractie van dat aantal en heel de wereld op slot. Weten jullie soms hoe dat komt. Trouwens, er is een interessante site in dat verband : "www.viruswaanzin.nl" . Bedankt voor jullie reactie.

Connectez-vous pour accéder à ce contenu.

28-07-2020
, a répondu:

Op sommige vragen krijg je geen antwoord. Je moet de antwoorden dan maar zelf zoeken, op de volgende site bijvoorbeeld: stichtingvaccinvrij.nl/ .

Connectez-vous pour accéder à ce contenu.

28-07-2020

Dringend bericht voor Test-Aankoop: ik probeerde 5 minuten gele
den 2 keer de abonnementendienst telefonisch te bereiken en 2 keer kreeg ik uitsluitend de 4 vragen te horen waarin ik mijn mening over Test-Aankoop moest geven. Gelieve dit op te lossen aub. Gerd Cavents.

Connectez-vous pour accéder à ce contenu.

15-07-2020

We zullen waarschijnlijk nooit weten waar het virus vandaan komt ( dier , mens , labo , markt ) , maar ik ga op reis met de wagen en momenteel is het groen in Nederland .
Als je je aan de regels houd moet je niet bang zijn .
Trouwens als de tracing app er komt zal ik deze met plezier installeren , en de privacygegevens en regels die neem ik er bij .
Iedereen mag weten wat ik doe , waar ik ben en of ik besmet ben .
Ik heb geen geheimen te verbergen .

Connectez-vous pour accéder à ce contenu.

13-07-2020

Ik heb mij bij Plus-Magazine Roularta voor september ingeschreven voor een wandeling in Namen. De wandeling is door hen geannuleerd omdat ze de veiligheid wegens Corona niet kunnen garanderen. Zij stuurden aan iedereen die zich ingeschreven had een mail met de vraag: "Is het mogelijk om ons uw IBAN-rekeningnummer (met vermelding van uw naam) te bezorgen zodat we het betaalde bedrag kunnen terugstorten?"

Het is heel onveilig om je rekeningnummer door te sturen en mijn bank raad het ook af.Ik heb ze wel mijn abonneenummer gestuurd en dat hebben ze ook. Ik vind Roularta erg stuurloos. Groet, Marc

Connectez-vous pour accéder à ce contenu.

29-06-2020

Wij hebben een pakketreis geboekt via Corendon. We vertrouwen het niet om te vertrekken en zouden nu zelf annuleren en de annuleringskosten betalen. Sinds 19 juni zouden zij verplicht zijn het voorschot terug te betalen in cash, echter weigeren zij dit “omdat het nog niet volledig wettelijk zou vaststaan”. Wat kan ik hiertegen doen?

Connectez-vous pour accéder à ce contenu.

26-06-2020

hallo,
ik heb een hotel geboekt via reisburo, per 24/6 laat reisburo mij weten dat dit hotel pas later opengaat, de vluchten heb ik zelf online geboekt.
Heb ik recht op terugbetaling in cash van het voorschot dat in aan het reisburo betaalde voor het hotel ?
dank en groeten
nathalie

Connectez-vous pour accéder à ce contenu.

26-06-2020

Hallo,
ik heb een hotel geboekt bij reisbureau, de vluchten boekte ik zelf online. Het hotel gaat niet open op de geboekte datum, het gaat pas later open, heb ik recht op terugbetaling van het voorschot dat ik aan reisbureau betaalde ? dank en groeten nathalie

Connectez-vous pour accéder à ce contenu.

26-06-2020

Hallo,
ik heb een hotel geboekt bij reisbureau, de vluchten boekte ik zelf online. Het hotel gaat niet open op de geboekte datum, het gaat pas later open, heb ik recht op terugbetaling van het voorschot dat ik aan reisbureau betaalde ? dank en groeten nathalie

Connectez-vous pour accéder à ce contenu.

19-06-2020

Hallo,
Wij hadden via een gekende organisatie een huisje geboekt voor deze zomer. Wij hebben die reis, in samenspraak met de verhuurder, verplaatst naar volgend jaar. We hebben reeds een voorschot van 30% betaald, maar de organisatie wil dat we nu het volledige restbedrag (plus 300€ waarborg) betalen. Ik heb er geen vertrouwen in ons geld 13 maanden voor afreizen bij de organisatie te parkeren (het geld gaat niet naar de verhuurder - die heeft nog helemaal niks ontvangen). Hun verklaring is: "de betalingen hangen samen met de annuleringsvoorwaarden". Is er iets dat wij kunnen doen? Veel dank alvast!